Nu we massaal aan het MS Teamen, Zoomen of Skypen zijn geslagen, merken we ook dat er beperkingen zijn aan onze digitale contacten. Een daarvan is het gevoel van vermoeidheid dat veel mensen ervaren na een reeks videocalls. Hoe komt dat? En wat kunnen we er zelf aan doen? Hieronder enkele inzichten* en tips.

1.Een videocall vraagt meer focus dan een face-2-face gesprek

We moeten harder werken om alle non-verbale signalen zoals gezichtsuitdrukkingen, stemtoon en -timbre, lichaamstaal ... te verwerken. Dat vraagt veel energie. Onze geesten zijn samen, maar onze lichamen voelen dat niet zo aan. Dat leidt tot conflicterende gevoelens, en is vermoeiend. Een gesprek verloopt dan ook minder natuurlijk. 

2. Lastige stiltes

Stiltes creëren normaal een natuurlijk ritme tijdens een gesprek. Maar tijdens een videocall kan het leiden tot verwarring, en een ongemakkelijk gevoel. Enerzijds omdat een stilte kan wijzen op een technologische probleem. Anderzijds passen stiltes minder in de natuurlijke flow die je tijdens een fysiek gesprek hebt, waardoor je het gevoel hebt een stilte sneller te moeten 'invullen'. Ten slotte heeft het ook een effect op onze perceptie over de persoon aan de andere kant van de lijn. Zo toonde een Duitse studie uit 2014  aan dat zelfs een vertraging van 1,2 seconde ervoor zorgde dat mensen de persoon in kwestie minder vriendelijk of gefocust vonden. 

3. Big brother is watching

Bijkomend zijn we er ons tijdens een videocall erg van bewust dat, als we gefilmd worden, we ook bekeken worden. We staan als het ware op een podium, en ervaren de sociale druk om te presteren. Ook dat geeft stress. Verder is het doorgaans moeilijk om niet naar jezelf te kijken op het scherm. Mensen zijn zich dus erg bewust van hun eigen gedrag en présence voor de camera.

4. Bezwarende factoren

Natuurlijk komt daarbij nog eens de extra belasting van de huidige situatie. Thuiswerk, de quarantaine, de combinatie werk-privé ... Het speelt allemaal mee. Bovendien is het contact via videocall een structurele confrontatie met wat/wie we op dit moment moeten missen.

5. Videochats als ‘Single Point Of Contact’

Je sociale contacten gebeuren normaal gezien op verschillende plaatsen. Zo ben - globaal genomen - een partner en/of ouder thuis, een collega op het werk, een vriend op café of in de sportclub ... Maar nu worden onze sociale contacten - in een al erg stresserende situatie - grotendeels herleid tot 1 plek: het scherm van onze computer of smartphone. Alle interacties beginnen dus door elkaar te lopen, hoewel een mens van nature variatie en focus nodig heeft.

6. Happy hour, ontspannen uurtje?

Veel mensen treffen elkaar - vaak bovenop de video-vergaderingen - na het werk online om te ontspannen. Bv. voor een verjaardagsfeestje met familie, een afterwork drink met collega's of vrienden, een praatje met de (groot)ouders enz. Maar waarom voelt dat niet altijd ontspannend aan? Een belangrijke reden is onze motivatie. Hebben we echt zin om elkaar via videochat te treffen, of voelen we het als een verplichting aan? In het laatste geval zal deze online samenkomst eerder als inspannend ervaren worden. Ook de stijl van de digitale samenkomst heeft een impact. Kan je echt jezelf zijn, en een verbindend gesprek voeren? Dan zal dit eerder als energiegevend worden ervaren. Is dat niet het geval? Dan zal het gesprek eerder als energienemend ervaren worden. Bovendien worden videocalls in grote groepen doorgaans als  onpersoonlijk aangevoeld. 

ONLINE HYGIËNE

Wat kunnen we zelf doen om onze digitale hygiëne te bewaken?

1. Het aantal videocalls beperken

Wees bewust bezig met je schermgebruik. En bij het feit of je energie krijgt van een videochat, of niet. Even een overload aan online samenkomsten? Benoem dat dan. Misschien werkt voor jou op dat moment een andere manier van contact wel beter.

2. Verbinding creëren

Durf in een videochat ook te polsen naar hoe het met de ander gaat. Jezelf openstellen, maar ook doorvragen, open vragen stellen … kan helpen om écht een verbindend gesprek te laten ontstaan. 

3. Wees creatief

Er zijn nog manieren om met elkaar te verbinden. Dat kan zijn door een brief te schrijven, iets voor een ander te maken, een wandeling op veilige afstand ...

4. Ga voldoende offline

Zorg - tussen de online chats en vergaderingen door - voor voldoende periodes zonder laptop en gsm, om zuurstof in je hoofd te creëren. En als digitale detox!
 

*Inspiratiebron: The reason Zoom calls drain your energy, Manyu Jiang, BBC